Budujemy markę twoją, tak jak swoją ...
pozycjonowanie stron internetowych - co warto o nim wiedzieć

Pozycjonowanie stron internetowych - najważniejsze informacje

Nie od dzisiaj mówi się, że aby firma mogła przyciągać zainteresowanie klientów, to musi przede wszystkim być widoczna w Internecie. Stwierdzenie to ma w sobie dużo prawdy, niewiele osób jednak wie, czym właściwie jest widoczność w sieci i z jakimi działaniami się ona wiąże. Podstawowym narzędziem jest w tym przypadku pozycjonowanie stron internetowych.

Czym jest widoczność w sieci ?

Widoczność witryny internetowej w sieci wiąże się przede wszystkim z pozycją w wynikach wyszukiwania najpopularniejszych wyszukiwarek. Przede wszystkim jest to Google, ale do dość popularnych należą również wyszukiwarki Bing i Yahoo. Chyba każdy, kto korzysta z Internetu (w dzisiejszych czasach to praktycznie wszyscy) zwrócił uwagę na to, że po wpisaniu w oknie wyszukiwarki interesującego nas hasła, wyniki pojawiają się w określonej kolejności. Statystyki mówią, że zdecydowana większość użytkowników koncentruje się wyłącznie na wynikach z pierwszej strony. Dlatego też uzyskanie jak najwyższej pozycji (czyli dokładnie to, czym zajmuje się pozycjonowanie) jest tak istotne. Często decyduje o „być albo nie być” sklepu internetowego, czy dowolnej, innej strony.

Niektórzy internauci zauważyli też z całą pewnością, że kolejność, w jakiej strony wyświetlają się na liście wyników wyszukiwarki nie zawsze odpowiada naszym oczekiwaniom, a już na pewno najważniejszym kryterium nie jest adekwatność wyniku do zapytania. Co zatem o tej kolejności decyduje? Każda z wyszukiwarek posługuje się specjalnymi algorytmami, które oceniają strony internetowe z uwzględnieniem określonych kryteriów. W założeniu celem takich działań jest przedstawienie użytkownikowi nie tylko stron najbardziej odpowiadających zapytaniu, ale również najbardziej wartościowych pod względem treści i popularności (to tylko niektóre z kryteriów). Należy jednak pamiętać, że kryteria te dla różnych wyszukiwarek nieco się różnią, a więc wyniki takich samych wyszukiwań mogą być w nich odmienne.

Na czym polega pozycjonowanie?

Odpowiedź na pytanie o to, na czym polega pozycjonowanie powinna być już w tym momencie jasna. Są to wszystkie działania, które mają na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania danej wyszukiwarki. Pozycjonowanie zawsze jest skoncentrowane na konkretnej wyszukiwarce, ponieważ – jak wcześniej wspomniano – kryteria oceny stron są w nich odmienne. Dlatego też osobno pozycjonuje się dla Google, osobno dla Binga i Yahoo. Jednak warto zauważyć, że wymagania algorytmów w poszczególnych wyszukiwarkach w dużej mierze się powtarzają, dlatego pozycjonowanie na przykład w Google z całą pewnością podniesie w pewnym stopniu ocenę witryny również w innych wyszukiwarkach. Jednak ilość indeksowanych stron jest na tyle duża, że nawet drobne różnice muszą być uwzględnione, by strona mogła zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego pozycjonowanie nastawione na konkretne wyszukiwarki zawsze jest konieczne.

Metody, jakie służą pozycjonowaniu stron

Jednym z kryteriów, jakie brane są pod uwagę przy ocenie stron jest ilość zewnętrznych linkowań. Zasadniczo im więcej linków prowadzących do naszej strony pojawi się w innych witrynach, tym wyżej strona będzie oceniana. Jeszcze kilka lat temu wystarczyło umieścić w sieci ogromną ilość tekstów bardzo niskiej jakości, których jedyną funkcją była obecność odpowiednich linków, aby strona faktycznie stała się bardziej widoczna (algorytmy brały pod uwagę wyłącznie ilość linkowań). Dlatego internet pełen był bardzo dziwnych stron z całą masą artykułów absolutnie nie nadających się do czytania, ponieważ przeznaczone były one wyłącznie dla algorytmów wyszukiwarek. Dziś możliwości programistyczne rozwinęły się w zadziwiającym stopniu (i dalej się rozwijają), a algorytmy stały się w pewnej mierze „inteligentne”. Potrafią oceniać nie tylko ilość, ale również jakość. Dlatego też strony tworzące zaplecze dla pozycjonowanej witryny muszą faktycznie przyciągać uwagę użytkowników sieci i zawierać w miarę wartościowy content.

Oprócz ilości linków liczą się również inne czynniki. Jednym z nich jest współczynnik odrzuceń. Pojęcie to oznacza procent internautów, którzy opuszczają witrynę zaraz po wejściu na nią. Im dana strona ma ten współczynnik niższy, tym pozycja w wynikach wyszukiwania będzie lepsza. Bardzo duże znaczenie ma również jakość treści umieszczonej na stronie (również oceniana przez algorytmy, co świadczy o ogromnych możliwościach tego rodzaju oprogramowania). Im na stronie pojawi się więcej ciekawych artykułów, rzetelnych informacji, czy po prostu treści skutecznie przyciągających uwagę czytelników, tym wyszukiwarka oceni ją wyżej. Liczy się przy tym nie tylko ilość wartościowego contentu, ale również częstotliwość jego pojawiania się. Jeżeli na przykład na stronie umieszczono dużo ciekawych artykułów, ale od długiego czasu nie pojawiało się tam nic nowego, to jej ocena znacząco spadnie.

Bardzo duże znaczenie ma również obecność danej witryny w mediach społecznościowych (na przykład w postaci odpowiednio przygotowanej fanpage). Social media są dziś kanałami komunikacyjnymi wykorzystywanymi przez ogromne ilości ludzi i tylko obecność również tam może zagwarantować widoczność.

Pozycjonowanie a płatna reklama w przeglądarkach - optymalizacja strony

Algorytmy przeglądarek biorą pod uwagę jeszcze jedną, niezwykle ważną kwestię. Jest to dostosowanie kodu strony do wymagań danej przeglądarki, czyli optymalizacja. Bardzo często działanie takie rozumie się jako część właściwego pozycjonowanie, ale przez wielu specjalistów traktowane jest również jako osobna usługa. Ma to znaczenie przede wszystkim praktyczne – optymalizacja strony wymaga nieco innego rodzaju wiedzy i umiejętności niż inne działania związane z pozycjonowaniem i wykonywane jest zazwyczaj przez innych specjalistów.

Metodą skutecznego zwiększenia widoczności strony jest również płatna reklama w wyszukiwarkach, która polega na wyświetlaniu strony w górnej części wyników wyszukiwania niezależnie od wcześniej wspomnianych kryteriów. Płatna reklama tego rodzaju opiera się na wykupie odpowiednich słów kluczowych i licytacji ofert w momencie każdego wyszukiwania. Jej cena zależy od popularności danych słów kluczowych. Im jest ona wyższa (im większa jest konkurencja w danej branży), tym cena tego typu reklamy jest wyższa. Płatna reklama w wyszukiwarkach (i mediach społecznościowych) w zasadzie nie wchodzi w obręb klasycznie rozumianego pozycjonowania, ale najczęściej wykonywana jest równolegle.

Dlaczego pozycjonowanie stron jest tak bardzo istotne ?

Ze względu na widoczność strony w sieci. Statystyki są tutaj nieubłagane. Jeżeli firma zarabia dzięki swojej stronie (na przykład prowadzi sklep internetowy), to wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania przekłada się wprost na osiągane zyski. Jeżeli strona ma tylko i wyłącznie charakter informacyjny to zależność jest tutaj podobna, aczkolwiek dużą rolę odgrywają również inne kanały informacyjne.

Komu najlepiej powierzyć pozycjonowanie strony ?

Zdecydowanie specjalistom. Jeżeli działamy na rynku, na którym panuje bardzo duża konkurencja, to pozycjonowanie (o ile ma być skuteczne) wymaga ogromnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, ale również nakładów finansowych. Doświadczenie podpowiada, że wyłącznie powierzenie sprawy fachowcom jest gwarantem sukcesu. Należy też pamiętać, że konkurencja nie śpi i również pozycjonuje swoje strony. Jest to zatem niekończąca się walka i cały proces należy co jakiś czas powtarzać od nowa (w zależności od nasilenia konkurencji).

Ile kosztuje pozycjonowanie ?

To zależy od kilku czynników. Przede wszystkim liczy się stopień trudności. Wypozycjonowanie strony niszowej firmy, która nie ma zbyt dużej konkurencji nie jest trudnym zadaniem i kosztuje zazwyczaj niewiele. Jednak zupełnie inaczej jest na trudniejszych rynkach. Pozycjonowanie sklepu internetowego oferującego popularne produkty, które sprzedawane są również przez inne, duże sklepy to zadanie na wiele tygodni pracy, które powinno być powierzone najlepszym firmom. Za swoje usługi liczą one oczywiście często niemało. Jest to jednak inwestycja, która zawsze się zwraca.

Podsumowanie


W czasach kiedy jednym z podstawowych kanałów reklamowych stał się internet stało się jasne że brak widocznej strony internetowej poważnie uszczupla ilość klientów. Widoczność w sieci stała się pryjorytetową kwestią tworząc praktycznie nową specjalizację marketingu internetowego. Powstało wiele firm specjalizujących się w tak zwanym pozycjonowaniu stron dla swoich klientów, w końcu nie na darmo mówi się że jeśli nie ma cię w sieci to praktycznie nie istniejesz. Istnieje wiele metod pozycjonowania, bardziej skomplikowane niejednokrotnie wymagają znajomości języków programowania, drugie zaś przynoszą natychmiastowy efekt w oparciu o nakład finansowy. Niezależnie które metody wybierzemy należy pamiętać że proces pozycjonowania strony jest zabiegiem czasochłonnym i skomplikowanym. Czynności związane z optymalizacją, link buildingiem oraz kampaniami płatnymi powinniśmy powierzyć doświadczonym pracownikom SEO. Nie umiejętne zabiegi mogą przynieść odwrotny efekt do zamierzonego pogarszając wyniki naszej strony.

AGENCJA REKLAMOWA

Kompleksowa obsługa reklamowa dla twojej firmy,
teraz wszystko w jednym miejscu!

Marketing internetowy oraz reklama stacjonarna to podstawa działania każdej firmy, nasza agencja od wielu lat działa na rynku reklamowym zapewniając wszystkim klientom usługi na najwyższym poziomie. Wdrażamy niestandardowe rozwiązania poszerzając perspektywy reklamowe naszych klientów, analizujemy postępy konkurencji oraz dobieramy właściwą strategie reklamową.

Najczęściej obsługiwane miasta:

Gdańsk, Gdynia, Sopot, Pruszcz Gdański, Kościerzyna, Kartuzy, Tczew, Malbork, Władysławowo, Puck, Nowy Dwór Gdański, Elbląg, Wejherowo, Słupsk, Bydgoszcz, Toruń, Koszalin, Olsztyn , Chojnice, Kołobrzeg.

Godziny otwarcia:

Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do kontaktu z działem obsługi w wyznaczonych godzinach pracy biura. Istnieje możliwość umówienia spotkania w innym terminie po uprzednim kontakcie telefonicznym.

798 - 139 - 039 biuro@lersen.pl
PonWtŚrdCzwPtSob
9:00 - 21:00

NEWSLETTER

Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz

Regulamin i politykę prywatności
ZAINSPIRUJ SIĘ NA:
SOCIAL MEDIA
Agencja reklamy "LERSEN" - Copyright 2018